3D-print på skoleskemaet

Komplette undervisningsforløb med eleverne som 3D-designere sikrer value for money for skoler i hele Danmark. For virksomheden, RealDream, der har specialiseret sig i læring og undervisning med 3D-design og -print som omdrejningspunkt, gælder det om at sætte teknologi på skoleskemaet.

Banner-RealDream-MakerBot-Protech.jpg

Stor kompetence bag

For menneskerne bag RealDream, Nynne Spuur og Tom Rasmussen, handler det først og fremmest om læring og undervisning, mens teknologien, som i dette tilfælde er MakerBots fra 3D-virksomheden Protech, er det værktøj, der skal fremme det. Ifølge Tom er der tale om intet mindre end en renæssance af stort set de fleste fag såsom dansk, sløjd og historie, som når helt nye dimensioner, når der designes fortolkninger af danske møbelklassikere, eller når eleverne kan være med til at designe en prototype på en ny skole.

- Læring er mit hjertebarn. Jeg brænder for at forbedre læringsvilkår og –muligheder for elever med og uden særlige behov. For mig handler det om at formidle på et højt fagligt niveau men på en måde, som eleverne synes er sjov. Og det er altså både spændende og motiverende at se det, man har designet, blive skabt for øjnene af én i en 3D-printer, udtaler Tom Rasmussen, der oprindeligt er uddannet lærer og bl.a. har været ansat som pædagogisk IT-konsulent for en kommune.

3D-design for alle

3D-design er ikke kun noget for de ældre og teknisk stærke elever. Det er for alle. Tom forklarer, at i de små klasser i indskolingen er det spil som ’Minecraft’ og ’My Super Model’, der hitter. Her kan drenge og piger designe og printe 3D-landskaber eller smykker og tøj til deres Barbier. 3D-design og -print kan i højere grad indgå i flere fag for 4.-6. klasser på mellemtrinnet, hvor fx redskaber og våben fra Vikingetiden nemt kan genskabes. I udskolingen begynder man at fokusere på mere hardcore arkitektonisk design. Ligedan er der på gymnasieuddannelserne i dag typisk både medie- og innovationslinjer, hvor studerende ved brug af 3D-design og –print kan lære, hvad det vil sige at arbejde med prototyper.

- Som det ser ud nu, er det typisk kun de yngste klasser, der får lov at lege med 3D-universer som fx ’Minecraft’, og så stifter eleverne faktisk ikke bekendtskab med 3D igen, før de kommer på en erhvervsskole eller i gymnasiet. Det er den kløft, vi gerne vil bryde. Elever, der ikke er så bogligt stærke, får pludselig rig mulighed for at bidrage til fællesskabet og opgaven, når teori forvandles til håndgribelig praksis. De får lov at lege sig til læring, og det motiverer i den grad, fortæller Tom og fortsætter:

- Vi er utrolig glade for at samarbejde med Protech. De er helt klart en medspiller i forhold til vores mission om at forbedre læringsmiljøet i Danmark, de tager opgaven seriøst og er i den grad med til at udvikle morgendagens designere. Med mere end 20 års erfaring som nordens største leverandør af 3D-printere leverer Protech uvurderlig know-how sammen med den vigtige tekniske backup. Det skaber sikkerhed for os og for brugerne.

3D-print - en samlet individuel løsning

RealDream leverer komplette løsninger af undervisningsforløb inden for ethvert fag for ethvert klassetrin. Den samlede løsning er på sigt en langt billigere løsning for skolerne, idet fristelsen af køb af billige maskiner ofte ender med at være penge ud af vinduet, fordi ingen ved, hvordan de skal implementeres i undervisningen, som det har været tilfældet for mange i forhold til anskaffelse af fx iPads. RealDream leverer i bogstaveligste forstand totalløsninger med alt den nødvendige hardware og software installeret, med printere tilkoblet og sat op og med introduktion for elever og lærere samt forskelligt undervisningsmateriale. Lige til at gå til og til at inddrage i stort set alle fag.

- Hver gang vi får en ny opgave, bruger vi tid på at udarbejde en behovsanalyse – en analyse, der fortæller os, hvilke behov de enkelte elever har kontra udstyr, der kan gavne deres udvikling. Vi leverer således løsninger til både folkeskolen, specialskoler og bosteder.


Om RealDream

RealDream har siden 2014 specialiseret sig i at skabe og tænke læring på en ny og anderledes måde. Med baggrunde som Cand.Mag i pædagogik, folkeskolelærer og pædagogisk IT-konsulent udarbejder virksomheden læringsmateriale og –forløb med 3D og IT som omdrejningspunkt for alle klassetrin på folkeskoler, specialskoler og bosteder.