Teknologicenter med 3D-printere for skoleelever

Rødovre Kommunes nye eksperimentarium TekX, er stedet hvor skoleelever fra 0. til 10. klasse kan prøve kræfter med de nyeste digitale teknologier, herunder 3D-print.

Kundcase - TekX - Rødovre Kommune.jpg

TekX, som slog dørene op i efteråret 2018, er et 700 m2 stort eksperimentarium, som kan rumme op til 60 skoleelever ad gangen. Centret er inddelt i 10 forskellige zoner; bl.a. folieskærerværksted, Virtual Reality, et Gamelab, digital musikproduktion og Podcast samt muligheden for at printe i 3D. TekX startede op med 12 MakerBot Replicator+. Siden hen er der investeret i både en MakerBot Replicator Z18 samt MakerBot Method.

Brænder for teknologi og innovation

Jesper Drachmann, daglige leder af TekX, Rødovre KommuneJesper Drachmann er ansat som konsulent for Rødovre Kommune og er den daglige leder af TekX. Udover Jesper er også lidt over 20 lærer og studentermedhjælpere tilknyttet centret. Jesper, som har en bred faglig baggrund fra bl.a. IT-branchen og som folkeskolelærer, har på bare tre måneder formået at skabe Danmarks første kommunale eksperimentarium for skoleelever. TekX er indrettet til skolernes fag ”Teknologi og Innovation” for de største skoleelever, men også de helt små klasser har adgang til centrets mange spændende og innovative faciliteter.

–    Jeg har selv en stor passion og interesse for teknologi og innovation, så det er meget tilfredsstillende at kunne stille disse fantastiske rammer til rådighed for kommunens elever og skolelærer, siger Jesper.

Efter sommerferien håber han på også at kunne byde SFO og klubberne velkommen på centret.

Stor tilfredsstillelse for eleverne

De mange zoner på TekX er ofte i brug på samme tid. Hvad angår 3D-printerne er de booket flere gange om ugen alt afhængig af det pågældende læringsforløb. Eleverne printer oftest små spillebrikker og terninger til de brætspil, som de selv har fabrikeret samt figurer relateret til bl.a. matematikundervisningen.

–    Efter at have arbejdet med den praktiske proces på skolen giver det stor tilfredsstillelse for eleverne at stå med et færdigt, visuelt produkt i den sidste ende, fortæller Jesper. Det er ekstremt vigtigt for læringsprocessen, mener han.

Medarbejderne på TekX har også stor glæde af de 14 driftssikre og brugervenlige MakerBots. De printer bl.a. holdere og kroge til udstyr samt rekvisitter til deres igangværende naturfagsforsøg.

Vilde med 3D-print

Rødovre Kommunes skolelærer har taget godt imod TekX og bl.a. muligheden for at arbejde med 3D-print sammen med skoleeleverne. I begyndelsen var lærerne en lille smule tilbageholdende og forpasselige.

–    Men nu hvor de har oplevet hvad eleverne får ud af 3D-print og deres begejstring over at stå med et fysisk artefakt i hånden, så har lærerne fået blod på tanden, fortæller Jesper.

Eleverne har også stor gavn af 3D-printerne. De lærer at man ikke bare trykker på en knap, men at man er nødt til at tilegne sig viden for at få forståelse for teknologien.

–    Eleverne fejler nogle gange undervejs, men det også en vigtig del af læringsprocessen, så de kan udvikle sig og komme videre, siger Jesper.

MakerBots fra Protech var det åbenlyse valg

I planlægningsprocessen afsøgte Jesper markedet for forskellige 3D-printere, som kunne afdække TekX’s behov. Flere muligheder var oppe at vende, men ret hurtigt blev det klart for ham, at MakerBot var det rette valg for dem.

–    Efter at have været i dialog med Protech, blev den endelige beslutning taget temmelig hurtigt fortæller Jesper. Jeg følte, der blev taget godt om os og at vi fik den hjælp og support, som vi havde brug for. Vi er super tilfredse, afslutter han.


For mere information om TekX, besøg www.tekxrk.dk Teaser - TekX - Rødovre Kommune.jpg