3D-printet robot til Tv-produktion
Den svenske skuespiller og illustrator Mikael Riesebeck opdagede fordelene ved additiv fremstilling og har brugt 3D-printede dele til at skabe en robotdrone. Robotten er en del af effekterne i en børneproduktion, der bliver vist på tv til foråret.
MIRART Production blev grundlagt i 2001 af den svenske skuespilleren og illustratoren Mikael Riesebeck. Vi kender Mikael fra blandt andet scenen på Vallarnas Friluftsteater, hvor han i flere sæsoner spillede med bondekomikerne Stefan og Krister.
Interessen for illustration og maleri eksisterede allerede som barn, da tegneblokken var fyldt med alfer, trolde og science-fiction figurer. Som voksen overtog interessen for skuespil, og det kunstneriske blev mere en hobby.
Mikaels første kreative job, hvor han arbejdede med miljøredigering, var i børneprogrammet ”Johnson og Pipen” hvor produktionen startede tilbage i 2005. Her spillede han rollen som ”Pipen” og var samtidig ansvarlig for specialeffekterne.
Flere produktionsselskaber henvendte sig, og Mikael fik flere muligheder for at lave miljøredigering til både tv-serier og julekalendere. I 2020 startede Mikael komedieserien ”Kurt og Lang” i samarbejde med Art og Bob, og umiddelbart efter færdigindspilning i januar 2021, kom en forespørgsel fra Art og Bob, om at lave alle effekter til en børneproduktion.
– Det handlede egentlig om at skabe en hel fremtidsby, med alt fra lasere til hegn, fortæller Mikael. Jeg hentede inspiration hos Simon Stålenhag hvor 80-erne møder fremtiden.
Fremtidsby med flyvende robot
Mikael fik instruktioner om, hvordan byen skulle bygges og i visse scener af serien skulle en robot figurere. Mikael lavede flere blyantsskitser som han fremviste for en instruktør hos Art og Bob. Smagen faldt på en vis figur som instruktøren ønskede en farveskitse af. Beslutningen blev taget, da produktionen havde set farveskalaen på robotten, som var hentet fra flere steder i serien.
Mikael og teamet gennemgik specifikke scener hvor robotten ville være synlig, de tegnede kameravinkler, storyboards og hvordan objektet skulle håndteres i kameraet.
– Det drejer sig om flere detaljer såsom nærbilleder, hvordan robotten skulle flyve og så videre, fortæller Mikael. Efter en rum tid indså jeg, at det ville blive en rolig og statisk filmning af robotten. Så kom idéen om at det kunne være et fysisk objekt, som kunne filmes i rigtigt lys.
Svære geometrier for traditionelle fremstillingsmetoder
Oftest når Mikael bygger fysiske modeller til produktioner, har de været mere kantede og kunne laves med karton. Men denne figur havde udfordrende geometrier og runde former.
– Pludseligt gik jeg lidt i panik, for hvordan skal jeg kunne konstruere alle de runde former, udtaler Mikael. Det blev pludselig en umulig opgave at skabe objektet fysisk. Men så en dag hvor jeg begyndte at se dokumentaren The Mandalorian, som åbnede mine øjne for 3D-print, kunne jeg se løsningen.
3D-print blev redningen
Mikael havde aldrig tidligere tænkt på at 3D-print skulle være et værktøj til hans kreationer.
– Jeg anede i bund og grund ikke noget om 3D-print, og hvad der overhovedet var muligt, siger Mikael. Så fik jeg kontakt til Protech, som tilbød at hjælpe mig. Jeg begyndte at bygge og modellere geometrien i 3D-programmet Lightwave efter mine skitser. Det tog mig omkring fire dage at sammensætte robotten, inden jeg kunne sende den til produktion hos Protech. Arbejdsprocessen var bedre og sjovere, end jeg havde forestillet mig, eftersom jeg fik komplette dele.
Detaljeret efterbehandling
Efterbehandling af delene bestod af sprøjtefyldning, slibning, sprøjtefyldning og igen slibning, inden det var tid til at lave kitbashing. Kitbashing er en gammel teknik, som benyttes i gamle rumfilm som f.eks. Star Wars, hvor man tager dele fra sæt for så at tilføje flere detaljer og størrelse. Til netop denne robot, fik Mikael fat i et sæt med et russisk militærkøretøj, og robottens store øje er lavet af en halv bordtennisbold.
– Jeg havde modelleret robotten anderledes, hvis jeg havde vidst hvad der kunne lade sig gøre med 3D-print, og hvor høj en opløsning der er mulig, siger Mikael. Det er utroligt fedt, at man kan få alt ud med så høj opløsning. Man bliver inspireret og ivrig efter at tage det skridtet videre. Det har været så sjovt at gå fra idé og til at kunne følge rejsen for at kunne realisere robotten med 3D-print.
En anden værdi i fysiske objekter
Tv-budgetterne kan som bekendt være sparsomme. Havde Mikael nu ikke kunne lave robotten med 3D-printere, havde han været nødt til at give opgaven videre til en 3D-grafiker, hvilket havde sprunget hans budget.
– Robotten ville nok i stedet være blevet en 3D-animeret effekt, og de økonomiske forudsætninger havde været anderledes, siger Mikael. Uden 3D-printteknologi havde jeg ikke kunne skabe et fysisk objekt. Og der er noget helt specielt ved fysiske objekter, som man kan røre dem, og der vil være mere værdi i det.
Producenten selv hos Art og Bob havde ikke selv høje forventninger med tanke på det lave budget. De troede at man ville købe en drone og så tilføje diverse applikationer, for få det til at se ud som en flyvende robot.
Får Mikael et nyt projekt, kommer han helt sikkert til at benytte 3D-print igen.
De store dele er produceret i ABS på en Fortus 450 og robottens ansigt med en Stratasys J55. Samlet set tog det omkring 14 arbejdsdage fra idé til færdig konstruktion.
Kontakt Protech hvis du ønsker yderligere information om 3D-print.